Thursday, February 3, 2011

menjeling

situasi ini selalu d alami oleh golongan bergaya ringkas..
berpenampilan kemas dan x kisah jika tiada barang berjenama d badan...
tapi kadang,
org menilai kita dengan mengira dan evaluate berapa kerat emas d badan..
berapa banyak barang berjenama d pakai....

bila sesi checklist selesai..
golongan yg serba kekurangan barangan berjenama akan mendapat jelingan...
setiap jelingan perlu d baca sebagai..
senkek-dan-tidak-bergayanya-engkau... atau
engkau-x layak-shopping-d-sini....

aku selalu menjadi mangsa....
aku x suka pakai emas...aku x pernah pakai make up...aku pakai apa yg aku suka
aku x kisah, berjenama ke, x berjenama ke...
bagi aku semua sama.....kalau baju, tetap baju, kalau bag, tetap bag...
mungkin pengalaman membuatkan aku x hirau semua nie...
yelah, dulu zaman belajar...pakai jeans versace beli d florence pegi mop and tonyoh toilet..
kalau d kodiang nie...kalau pakai handbang Coach, LV or even Gucci...
semua jangka beli d kedai tingkat satu komplek padang besar..
ade satu kedai nie, yg jual imitation handbag...design saling x tumpah...
so, d koding nie....
baju lambang kuda besar dada pun org x heran.....
tapi kadang org suka menjeling pada org2 yg x berjenama...

kadang kita kena hormati pilihan org lain...
ade org lebih rela membuang duit ke tempat lain....
me and my baby sister...duit banyak habis ke kedai buku....
mcm mr khairul of malaysian reader kata..
kadang beli 2-3 buah sekaligus...
ada untuk d baca, ada beli sebab nak buat koleksi..ada beli sebab rasa x kan
jumpa dah nanti...

ade org mcm aku...
beli dan kumpul DVD jepun dan korea...
sebab minat plot,pelakon dan jalan cite....
sanggup berhabis membeli dvd walau dah pernah tgk cite tu
atau dah download dari internet....

ada org mcm aku...
suka habis duit beli gadget....
gila-internet-x boleh- hidup-x da laptop-...
aku sekarang ada 2..satu untuk bekerje d rumah...
satu mini untuk gedik2 d luar dan sekolah...
dengan tanpa berkira beli papago sebab mudah nak explore tempat baru

ade org mcm aku...
suka makan dan cuba makanan baru...
almost all kedai makan d perlis dan utara kedah nie aku dah jajah...
ade je dengar kedai makan sedap..sampai la...

tapi...
ade org masih nak menilai org dengan apa yg org pakai...
bagi aku itu old school....
macam zaman hajah norriah...
sebab tu hajah norriah hanya pakai kain d beli d kedai jakel
kain lain x sedap katanya..sebab tu hajah norriah
masih x paham kenapa dengan rilek me and my baby sis
pakai baju kurung kain murah harga rm60 je....
tapi, hajah norriah d maafkan
bak kata my sis;
hanya hajah norriah saja d benarkan eksyen.....die dah pernah hidup susah...

so,
jangan la menjeling sangat...
tambah jurujual2 d shopping complex..
kadang kitaorang masuk nak beli barang, nak habis duit d kedai korang..
tapi kalau korang dok jeling, buat customer rasa mcm pencuri je...
tu yg customer cabut lari..






2 comments:

  1. jadi diri kita lebih baik dari jadi diri orang lain.....

    ReplyDelete
  2. budak nie,
    betul tu..jadi diri kita lebih baik dari jadi ceplos...hahahah..
    jaga diri leklok...amboi blog pun dah makin happening.....
    study leklok...kurangkan bercakap....

    ReplyDelete