Wednesday, February 9, 2011

apple hijau


pagi nie bersemangat PK Kokurikulum tingkatan 6 masuk ke kantin..
sudah jadi kebiasan beliau..ke kantin untuk melapik perut sebelum sibuk ke kelas..
kawan semeja sudah mula menjamah hidangan..ada yg sudah makan berat...
nasi, ayam, sayur dan ulam..seawal jam 7.45...
ade yg hanya menjamah sesenduk bihun goreng bertemankan telur goreng...
aroma waktu pagi d kantin memang menyelerakan..

"kak Na nekad dah.....tgk la nanti selepas 2 minggu"...ucap PK Koko dengan tegas
terpingga kenkawan yg sibuk 'mentelaah" makanan masing2....
perlahan2, Kak Na mengeluarkan 2 bungkus biskut jacob's...
kecelaruan minda melanda...

"x kan Kak Na, yang sehari datang kantin 3 kali nak makan biskut je?" soal aku dalam hati..
"Mulai hari ni, Kak Na nak diet..breakfast dengan biskut, tengahari makan nasi..
malam nanti makan apple hijau je"...dengan gaya tangan ala2 penceramah bebas...

oh!!! Kak Na berdiet kembali...
Kak Na; seorang yg cukup terasa kalau ade yg menegur..mesti puncanya mulut org...
kalau ikut hati, x mungkin Kak Na sanggup menahan lapar berkhidmat untuk negara?
mesti ada mulut-x-insuran yg mengeluarkan perkataan azimat "GEMUK" pada Kak Na..

hehehehhehehe
aku ketawakan kekuatan dan kecekalan dalaman Kak Na untuk berdiet...
jelingan tajam membalas ketawa kecil aku...tusuk tajam.....
berdiet d malaysia bagi aku adalah sesuatu yg sukar...
d mana kedai makan buka 24jam, kfc 24jam, tandori dan capati 24jam....
d sumbangkan pula faktor harga murah d kodiang berbonuskan portion yg banyak...
berdiet memerlukan aura dalaman yg bersih suci dan kuat...
aku x sanggup...

"jupa, petang ni nak p upah baju x dekat tailor baru tu?'..tanya Kak Na
sambil mengunyah biskut sarapan pagi nya

jam 4.30 ptg, bersama angin sepoi2 d sebuah rumah d tepi bendang..
bersebelahan smk arau.. rumah kak Bibah, tailor yg d perkenal oleh kak Fiza..

"kak nak ukur badan ye..baru puas nak buat baju"..selambe kak Bibah
sambil tangan pantas mengukur badan aku....
ketawa riuh rendah kami bertiga, melawak bila kak Bibah mengukur badan masing2..
ketawakan ukuran badan masing2..sambil menghafal untuk d hebahkan ke sekolah...


"jupa, kena diet nie..ada kemungkinan nanti gemuk"..Kak Bibah memesan sebelum balik..
tergamam aku...sambil melihat senyum Kak Na semakin lebar...
tika dan saat itu, aku dapat rasa Kak Na sedang mengecapi pembalasan dendam pagi tadi..



dan
pada waktu ini, aku dapat membayangkan situasi d kantin pagi esok..







7 comments:

  1. Kenapa ianya berlaku tanpa kehadiranku? Kalau x boleh la aku sama2 menambah kemarahan yang terlekat di hati GK Koko tg 6 tu.....Walaubagaimanapun,esuk...pukul berapa nak melawat kantin...masa 2 boleh x,aku free masa tu.....? Dgr cerita dr org kedua x best...kena lihat si penceramah bebas sendiri beraksi...haaa....

    ReplyDelete
  2. hahaha
    esok jam 9, semua guru dan pelajar wajib menonton perutusan khas tahun baru dari menteri pelajaran. pelajar perempuan d dewan asrama, lelaki d kantin dan pelajar f6 d pss.
    jom jumpa 7.30 d kantin hahahahah

    ReplyDelete
  3. Isn't that too early...? My stomach is still at peace coz I usually take 2 pieces of bread & butter prepared by my dear pensioner at home....

    ReplyDelete
  4. hahaha
    never mind la, u can just join the conversation and dieting with us hahahah

    ReplyDelete
  5. hehehehehe....woman can't run away from chasing d figure of their body.....life2....bab

    ReplyDelete
  6. dear anon bab,

    what to do??? hehehhehe cooobaaannnn

    ReplyDelete
  7. gemuk - sihat tak pe..jgn stress la- wak badak ja apa org nak cakap..kalo kurus pun ade diabetis..lagi haru...

    ReplyDelete