Thursday, February 3, 2011

jiran baru d tahun baru

selamat tahun baru cina!!!!!!

heheheheh
seperti biasa, malam tahun baru d taman kodiang meriah seperti biasa...
tepat jam 12, uncle rumah hujung ,membakar mercun...

"pap,pap,pap,".....kuat seperti bunyi tembakan...
membesar d pulau pinang...
dan tahun ke 11 menyaksikan perayaan tahun baru cina d kodiang
aku dah terbiasa...

bunyi mercun memeriahkan lorong rumah aku...
yg sudah hampir 2 bulan gelap dan sunyi tiada penghuni...
kedua-dua belah jiran sudah berpindah......
tiada lagi suara tv, anak2 dan lampu rumah....
hanya rumah aku dan uncle d hujung......

pagi tahun baru ....
sebuah lori sarat dengan muatan berhenti d sebelah rumah....
rumah sebelah sudah bersedia menerima penghuni baru...

aku seorang yg diam..hanya becok pada yg mengenali...
begitu juga housemate aku...adik lelaki yg bekerja d bernas..
sekolah dan aktiviti2 memenatkan..selalu selepas balik sekolah..
aku lebih suka lepak d rumah; banyak yg boleh d lakukan...
internet, books, dvd, astro, mark esei and...basuh baju..hehehe
sama la dengan housemate; internet, astro, manchester united...

jarang aku bercampur dgn jiran....
x menarik nak melepak petang2 depan rumah bercerita...
kerana cerita aku x sama dengan mereka...
tapi aku masih bersosial, membantu masa kenduri, melawat masa sakit...
hidup merantau d tempat org, kena la pandai bawa diri....

berbalik pada jiran...
aku harap, jiran ini seorang yg baik dan memahami hidup berjiran...
aku x berapa gemar sangat dengan jiran sebelum nie...
x pernah nak hormat aku sebagai jiran die...

kalau ramadan, die hentam main mercun dengan anak die depan pintu rumah....
ulang sekali lagi...depan pintu rumah yg hanya beberapa inci dengan pintu rumah aku...
uncle pun pandai main dekat hujung lorong.....x la bergema rumah aku.....
adik aku rilek je, x pe la die jenis baik...aku sentap dah...
bila aku keluar rumah dan jeling die.....isteri die mula malu2 dan tegur die...
tahu apa yg die buat???
die cucuh mercun dan campak terus ke rumah aku.....

aku dan adik aku, masing2 ada kereta.....
adik aku akan parking kereta die d luar rumah...
jiran yg satu lagi pun ade 2 kereta...jadi untuk keselesaan...
jiran yg baik ini akan berkongsi kawasan depan rumah dengan adik aku....
tapi jiran yg x paham bahasa nie....
kadang die terus parking kereta besar die d depan rumah aku...
dan biarkan porch die kosong...die pegi ke mana2 dengan kereta lain...
macam mana org lain nak parking??????

now, die dah x de...
tuan rumah die minta kembali rumah dan d jadikan homestay...
lega sangat...tenang je malam2....
kebiasaan jiran lama aku nie, akan balik rumah kadang dalam jam 1 pagi...
kadang bawa kawan, diorang borak depan rumah dengan kuat sampai jam 3 pagi...
x pernah nak pikir org keliling baru nak tido n rehat untuk esok....

hormat menghormati amalan mulia...ceeewaaahhhhh


No comments:

Post a Comment