Wednesday, January 26, 2011

surat khabar lama...old newspaper...

tercungap2 die memanjat tangga ke pss...
peluh membasahi t-shirt putih
yg sedikit kotor...
berehat die sebentar d hujung tangga...
menarik nafas...

umur die agak tua...
kedut2 dan kendur d merata...
tapi cina tua ni sangat kuat..
mungkin keterbiasaan bekerje keras....

perlahan2 dan berhati2..
die mengangkat kotak besar yg sudah
terkemas d ikat oleh aku dan cikgu halim...
koleksi akhbar perdana dan picisan pelbagai tajuk..
dari tahun lepas d kumpul sekali...

aku masuk semula ke pss,
dengan asyraf, membawa keluar buku rujukan lama...
yg sudah lapuk silibus
menunggu masa untuk d hapus kira....

buku2 semua kami letak d atas penimbang...
asyraf mencatat bacaan...
sambil menunggu keputusan spm d umum...
asyraf; anak didik NILAM aku sentiasa ada d pss
membantu aku mendidik calon NILAM tahun nie.....

"berapa asyraf, catit dah?" tanya aku sambil bersedia menurunkan buku2..
"dah, tapi teacher jgn bawa turun dari penimbang lagi"..pesan asyraf...
"kenape? boleh kita timbang yg lain..banyak lagi nie."....hairan aku
"uncle x bagi. die nak tgk dulu. takut kita tipu"...terang asyraf..

aku diam..
rational yg asyraf bagi memang masuk akal...
tanpa buang masa, aku terus mengangkat buku lain..
asyraf menung d depan penimbang..
menanti uncle memanjat tangga...

"uncle, mau saya tolong x?".....tanya cikgu halim..
tangan beliau pantas memegang timbunan buku yg sudah d timbang..
kasihan agaknya, melihat uncle cina yg sudah tua..
mengejar nafas...
mengangkat dan membawa turun ke lori...
timbunan surat khabar lama dan buku....
untuk kitar semula..

"jangan!"....tegas uncle...
"x pa, saya angkat sendiri"....
"saya x percaya...aritu saya sudah pernah kena tipu!".......

terus die bercerita sambil berehat d tangga...
d sebuah sekolah sekitar..
die d tipu oleh guru...
setelah bahan yg mahu d tolak d timbang....
uncle membenarkan mereka membantu mengangkat ke lori..
malangnya, mereka tidak menghantar semuanya....
rugi uncle...

"memang saya tua, tapi saya hanya percaya diri saya sendiri"......
"ada ramai penipu sekarang!"




4 comments:

  1. Cikgu ada yg penipu?? Aiyaaa!

    ReplyDelete
  2. dunia dah berubah mr k....
    coobaaannnn........

    ReplyDelete
  3. Zupa,itu yg cgu tipu Cina,yg cina tipu kita ada juga...kat kg..kalau cina jual ayam...cina letak halega,kalau kita jual ayam pun cina juga letak halega....alat penimbang yg lama punya....ayam yg belat pun kadang2 jadi lingan lo.....

    ReplyDelete