Friday, January 21, 2011

like phoenix rises from ashes

phoenix rises from ashes

It means picking yourself up, dusting yourself down, and rebuilding yourself bigger and better.
(found this interesting interpretation in google)


dua kipas berpusing laju..
die tunduk menulis..menghabiskan esei yg aku beri....
jam menunjukkan jam 5 ptg...
ada sejam lagi sebelum kelas tambahan bersurai jam 6..

d kiri kanan aku..
suara bertubi2 menanyakan soalan...
semangat bertanya vocabulary, grammar, semangat menghabiskan esei
fuuuhhhh...nasib aku dan kak sharina sepakat...
kalau ramai..jenuh aku melayan..

"kita ambil 16 org je untuk satu kelas, supaya kita mampu fokus pada
setiap pelajar dalam tempoh 2 jam"
itu cakap2 kosong kitaorang sebelum idea menubuhkan pusat tuisyen bermula..
perlahan2 kitaorang memulakan projek nie...
tahun nie, semakin ramai waris mula yakin pada kemampuan kitaorang...

die masih menulis..
sekali sekala memanggil aku bertanya soalan..
sekali sekala membuka dictionary electronic...
die begitu bersemangat dan bersungguh...
sekali sekala die mencelah..berlawak dan mengusik rakan sekelas...
dari keceriaan die....
mungkin die telah melupakan episod hitam semasa d awal tingkatan 3

die seorang pelajar yg comel..
ramai guru sayang die..
die juga seorang pelajar pintar...
atas dasar itu, die menjadi pengawas pss..
itu menyebabkan aku rapat dengan die.....

tapi, seperti remaja lain...
ada arang hitam terpalit pada diri die...
gempar satu sekolah bila handphone nya d rampas...
d dalam ada beberapa bahan lucah....
die d panggil berjumpa pengetua....

berat hati cikgu halim menggugurkan namanya dari senarai pengawas..
walau samar siapa pesalah sebenar...tapi cikgu halim terpaksa...
sebaik vest dan lencana pengawas pss d tarik balik...
die seperti d sentap segalanya...
die terus hilang dalam kerumunan 1000 lebih pelajar...tenggelam.
aku pun semakin jarang berjumpanya...

pmr 2008
die tersenarai antara yg terbaik...
namanya kembali ke mulut warga sekolah..
ramai tidak menyangka..die mampu berbuat demikian...
die juga seperti tidak menoleh lagi...
semakin tekun dan positif d kelas...
guru2 mula menerima dia semula....

"teacher, saya nak duduk d kedah je..."
"saya nak masuk matrik kedah, saya nak masuk uum. boleh teman ayah"...
senyum je die bercerita; seorang anak yatim yg kematian ibu sewaktu masih bayi lagi
senyum sebelum menaiki motor ayahnya tahun lepas, pulang dari rumah kak piah..
menumpang kelas tambahan yg aku buat untuk anak kak piah dan rakannya..
die x malu mencari ilmu...

die seorang yg cekal...
yg penting, die dah buktikan kemampuan diri dan berjaya menutup mulut org lain
melihat die tekun menghabiskan esei...
aku yakin aku pun boleh menjadi seperti die...
matang menghadapi cabaran hidup....
kuatkan semangat..bangkit semula.....



like phoenix rises from ashes



5 comments:

  1. suddenly, i feel sad - tears - once finished it.

    ReplyDelete
  2. "matang menghadapi cabaran hidup....
    kuatkan semangat..bangkit semula....."
    - totally agree. yet, i wonder, to wht extend ppl will accept u as who u are aftr wht u did. i dnt know, but i feel sad and pity for this particular student. he might struggle to leave his/her history behind. I am sure he/she had turned to be a new born person. again, ppl' judgement? ~~ tht's life ~~ :(

    ReplyDelete
  3. anon 1,
    yess, but u will feel proud to see her dedication and determination. she constantly in the staffroom looking for teachers, she is in-charge of koperasi sekolah..she is so active..and making good grades and one of top students in science class.

    anon 2,
    we do not have the right to control people's judgement, perception towards us. but i believe, if we strive for betterment sincerely, people will see and gradually learn to forgive and forget..though it might take ages...but like her, it worth it.
    at least she tried to change for good..

    ReplyDelete
  4. dear friend,

    both anon1 and anon2 are the same person ~~ which is me, "~~~~". forgot to put ~ haaa~

    ReplyDelete
  5. dear anon,

    LOL!!!..
    the insignificant ~ has becomes significant

    ReplyDelete