Wednesday, January 12, 2011

saya melayu..tapi kadang saya malu jadi melayu...

"brooommmm"

lepak bengkel kereta..teman debab..
deretan bengkel dan kedai spare part penuh dengan org
rata2 pemilik kedai adalah dari org cina...
tokey bengkel dan anaknye sedang mengerjakan kete debab..
debab..borak2 dengan mereka sambil memerhatikan mereka bekerje....

"brooommm"
undur sebuah lori ke kedai tayar lori..
bersebelahan dengan bengkel kete ....
turun seorang lelaki melayu berkopiah putih.....

"tokey!!! lu tipu gua la...."...kata pakcik melayu tu
terpempan muka tokey dan isterinya...
yelah, penat bekerje berdua menukar tayar lori yg 2x ganda tinggi aku...
bekerje dengan peluh memercik..dan berhati2...supaya pelanggan berpuas hati
tetiba jeritan pakcik tu dengar hingga ke bengkel sebelah....

"tayar lu bagi x kualiti la.."
"pakai kejap je..tgk dah jadi apa??".........bising pakcik nie....

"wei, lu jangan main tuduh..."
"sume yg saya bagi, sume elok..lu pasang tempat lain kot??" pertahan tokey

"x dak la...aku pasang sini"...pakcik tu tetap x mau kalah...

"xpa..nanti saya check...saya sume ada rekod and no siri..." jawab tokey
muka tokey dan isteri dah berubah...
reputasi is at stake......

aku dan debab diam je...malu tgk cara pakcik nie terjah...

"lu tgk nie...mana ada lu pasang sini. tayar lu no siri x sama dengan rekod"
isteri tokey selak2 buku rekod die...
pakcik kopiah putih terkulat2...sebab suara isteri tokey dah mcm pakai microphone..
"lu jgn buat main, kami sini sume ada rekod!!"...

siap je tayar lori...pakcik tu terus belah....


nie lah org melayu...
suka nak buat tahana (bahasa kodiang..maksud die buat onar, buat jahat)
kadang tu , suka x pernah ikhlas.....

bila buat salah...cepat je nak suruh org lain tanggung...
suka nak cari jalan pintas.....
sebab tu yg ramai kena tipu MLM, pak man telo or gores dan menang...

sebab tu aku paham bila..
kaum lain x berapa gemar nak berkawan dengan melayu....
bagi diorang...org melayu nie opportunists...dan malas..
pandai cari peluang sebab malas nak berusaha....
suka guna org lain untuk berjaya...
sume nie aku alami semasa zaman students...
payah mereka nak terima melayu sebagai study partner....
bila mereka bebetul yakin..baru mereka menerima...
caranya???
mereka melihat dan menilai kerajinan kita...
tahap usaha kita...
kalau setakat nak jadi "penumpang" tanpa menyumbang ....
minta maaf....


ptg tadi,
aku bebetul malu...
tambah pakcik tu berkopiah plak....

2 comments:

  1. Yg lebih malunya, Melayu ni heboh satu negara, "Kita ni Islam!" "Allah Akbar!" "Jihad!"

    Tapi perangai (secara amnya) langsung tidak mencerminkan sifat Islam: malas, suka lepak, dengki.

    ReplyDelete
  2. mr khairul,
    memang saya malu sangat semalam. yelah, pandangan org pada kita nie.saya akui, saya pun bukan baik sangat, bukan alim sangat, tapi mcm mr khairul kata, saya sokong sangat.
    kalau bercakap..."kita kerje kerana allah", tapi kerje x buat, dok main farmville d facebook.
    kalau ada yg rajin skit, mula la dengki dan keluarkan label mcm2.

    ReplyDelete