Sunday, January 23, 2011

sepandai tupai mencuri

akhir perhimpunan aku terus ke kantin...
kumpul tenaga sebelum berjuang menentang
pembelian batik rm200 yg melangkau batas akal....

"huh...baju raya aku pun rm56 ringgit, x kan la
aku nak datang sekolah pakai baju rm200?"
detik dalam hati sambil mengisi nasi dalam pinggan....

tiba2,
aku terpandang seorang pelajar lelaki...
duduk d kantin, lengkap dengan beg sekolah..
d tepinya, ayahnya sedang berdiri...

"o, pelajar baru agaknya"..sambil aku mengintai2..
sudah lazim, d awal tahun, pertukaran pelajar akan berlaku....

"eh, tu cik D"..
aku kenal cik D, satu kodiang kenal cik D...
kedai nasi campur d kodiang...die la tokey..
cik D x lokek dengan senyum, gerai pun ramai pelanggan....
bila aku intai ayah pelajar tadi...
(aku x mau dedah nama sebenar, kesian)

"oh, anak die nak sambung belajar lagi"..
kesian aku tgk cik D...
anak nya tunduk je kepala...
cik D diam je...menanti guru dan pengetua habis perhimpunan...
anak cik D sepatut sekarang beratur bersama rakan tingkatan 5
di perhimpunan...
apa daya, anak cik D tersasar...

aku x jelas,
adakah anaknya di dapati bersalah atau tidak
tapi, aku tau anak die d tahan d lokap
kejadian bulan december lalu...
menyebabkan hari nie..
cik D ke sekolah bersama anak lelakinya...




december 2010
aku d sms tunku syed putra, marking spm..

"treeet"
"teacher, x p sungai sentap ka??"
"polis dok selam bawa naik moto"
ringkas ja sms dari student aku..diorang cukup baik..
x pernah lupa cikgu bila ada sensasi d koding..

kesibukan menanda kertas,
aku hanya dengar khabar ja..
beberapa pelajar sekolah aku d tahan,
di syaki pakar mencuri motor sekitar arau, jitra...
nak lebih lanjut............................klik je sini

"ida"
"sapa yg kena tahan?"
sms aku pada ida, antara student yg rapat dgn aku...
aku nie seimbang...
berkawan dengan students yg pelbagai...
pelajar terbaik sekolah, dan yg ganas pun aku baik..
tah la, diorang baik dgn aku...
kalau aku nak tau apa2, mudah je aku cari berita

ida pun menyenaraikan nama...
anak cik D antaranya.....



polis menyelam ke sungai sentap..
gambar nie aku amik dari blog student aku...


kesian tgk si ayah...
aku boleh bayang...
rasa malu yg d tanggung oleh si ayah...

'ni cakap2 kedai kopi"...cerita kak ani, bila aku sampaikan berita nie
"diorang nie tengah buat operasi d c-mart arau"
"org nampak, tu yg kantoi"..
lebar kak ani bercerita..

"jupa tau sapa ketua depa, yg umur 21 tahun tu?"...tanya kak ani
"siapa?"
"ala, anak mat kera!!"....

"kenal sangat la kak ani....saya ajar die form 4 and form 5"

yg aku hairan..
anak cik D nie...sentiasa mewah..
yelah, ayahnya antara org berada d kodiang..
kedai makan sentiasa penuh....
apa yg x cukup lagi??????

banyak sungguh cabaran menjadi parents sekarang...
x kan nak kurung anak, x bagi berkawan dengan budak lain???
bila berkawan, takut anak silap pilih....

sekolah pun kena bertanggungjawab...
tapi, kadang budak2 nie bukan nak dengar sangat cakap cikgu...
aku nie, kalau marah...diorang bleh gelak..
why??
sebab diorang tau aku jenis ceria..
"x rock la teacher, marah2"..
"teacher, jgn berleter sangat, cepat tua".......

bila dah jadi mcm nie...
siapa susah dan salah siapa??

No comments:

Post a Comment