Monday, June 21, 2010

penjara pudu

tadi baca blog housemate..die mentioned bout penjara pudu..
so, aku nak tambah skit..pengalaman aku dgn penjara pudu..

aku jadi warga cheras dari 1994 sampai 1997...
duduk d MPIK, cheras...kalau nak ke KL waktu tu..naik bas mini pink no52.
tiap kali ke KL..bas mini akan lalu penjara pudu...
mcm housemate aku kata...sendat2 dalam bas mini....boleh menikmati mural
di dinding penjara pudu...

1997...
dengan rasmi penjara pudu ditutup...dtamatkan perkhidmatan
semua penghuni berpindah ke penjara sg buluh..
satu hari...aku keluar KL dgn member aku, Layling...
entah mcm mana haritu..kitaorang tersilap naik LRT..
turun dekat stesen dekat stadium negara...
lepak x tau nak buat apa, aku ajak Layling ke penjara pudu...

for the 1st time..penjara pudu dbuka untuk semua orang
Layling x mau pegi....sebab takut...bagi die penjara pudu tu depressing..
banyak aura2 jahat dan gelap berkumpul d situ...
aku paksa juga die......

beli tiket...masuk la kitaorang dalam penjara tu
langkah je pintu utama die....memang betul...seram je...
bayangkan korang yg kerdil..dikelilingi dinding2 batu yg tinggi...
dengar sayup2 je bunyi kenderaan....

lebih seram ...lawatan ke sel
masuk ke bangunan sel2...kelam dan berbau..
aku masuk satu sel nie...Layling d luar...xmau masuk ..
dinding sel dipenuhi kata2 maki dan menyesal....
ayat2 ketuhanan cukup banyak...suram je dalam tu...
keluasan sedepa tangan aku..tingkap yg tinggi...memberi cahaya sahaja..
ish...seram je..terasa terasing sangat..

kemudian kitaorang dibawa kebahagian yg paling menakutkan...
tempat hukuman gantung....
ade pameran d sediakan....photo cara hukuman sebat serta contoh tali gantung dpamerkan..
yg paling menarik...tali gantung yg digunakan untuk menggantung "robin hood" malaysia...
Botak Chin dpamerkan

kemudian..demo cara hukuman gantung dtunjukkan...
Layling pegang tangan aku dari mula sampai habis....
seram dan terasa sangat bila suara membacakan hukuman pada banduan...
insaf siot.....

aku bertuah..dapat juga menjenguk penjara pudu..
dulu lepas penjara pudu ade simpang ke plaza imbi dan low yat...
sekarang sume dah berubah...pudu bagi aku dah xde mana bila penjara pudu xde..

esoknye..
"i semalam..balik je rumah...i buang terus baju yang i pakai tau... you punya pasal la...ajak lagi tgk penjara pudu"....hehehehehe



stadium negara n stadium merdeka pun sesilap lepas nie kena roboh.....tah la malaysia nie...penuh dgn ironi...sibuk lobi UNESCO nak jadikan pelbagai tempat sebagai harta warisan dunia...tapi pada masa sama sibuk roboh warisan negara sendiri.....
tetiba teringat High Chapral...tempat makan best tepi veledrom basikal dekat cheras...ade lagi ke???

3 comments:

  1. sedihlah... sepatutnya warisan negara dipertahankan.. siapalah yang nak duk kondo, tempat mana botak chin mati digantung... sure spooky... buatlah warisan sejarah,bayaran tiket, biar public masuk tengok, insaf sikit, budak2 muda, orang tua yang nak buat jahat...
    chipot

    ReplyDelete
  2. dear Anon,
    betul tu...penjara pudu dah gantung beberapa penjenayah...ingat lagi masa kecil ade kes..banduan jadikan doktor sebagai tebusan selama beberapa hari..banyak sejarah nye..sedih bila dengar berita..nak diroboh kerana nak lebarkan jalan...

    ReplyDelete