Saturday, June 5, 2010

journey with cik city

kalau ade peluang untuk explore tempat2 menarik, aku x kan lepas peluang
tahap ketahanan aku untuk duduk lama dalam kete and atas jalan adalah sangat tinggi.
aku rasa kebolehan ini aku acquire bila aku join KMK masa d UK..
dengan menggunakan bas, kita orang travel europe selama 13 hari dan melawat most of the european countries.

azab masa travelling nie hanya yang join je dapat paham...
bayangkan atas bas berjam2 lamanya....kemudian accomodation kitaorang adalah khemah..
bayang la, we went there at the end of summer season..so cuaca dah mula sejuk...
kalau silap beli sleeping bag yang nipis...memang x boleh tidur...sejuk sangat2...
sebab tu aku paham bila tgk "2 days 1 night" bermati-matian diorang x nak tido luar....
sejuk sampai ke tulang

so before wesak day...aku start journey dgn cik city 1.5 aku..
dah lama aku teringin nak tgk jalan gerik..
so, selepas berpanas n begedik d Karnival Buku Kedah..
aku and partner in crime pun terus ke Baling dan memanjat jalan Gerik..
fuuhhh...best and cantik.....
memanjang banjaran titiwangsa....
tapi satu je aku xtahan...di ketinggian yang tinggi telinga aku bengang..
terus berdengung kepala.....
tapi breathtaking scenery........x terkata.....
sampai la ke Jeli, Kelantan...

from Jeli ke kuala Terengganu.....
perjalanan balik...masih mengekalkan tema "saya-xmau-bayar-tol"...
bergerak ke pahang and mencari colmar tropicale, bukit tinggi...
waaa....majestic je....teringat belgium dan austria bila d colmar...

untuk balik ke kodiang...
cik city menyelusuri rawang, usha trolak and tapah...
tempat english course before result spm 1993...
dan terus ke kuala sepetang, makan mee udang...

kemudian memandu menerusi parit buntar ke nibong tebal....
seterus nya gurun dan kota sarang semut.....

pelbagai rupa manusia aku jumpa...
nama2 kampung yg menarik seperti "kertas pulas"...sume jumpa...
kelakar bile orang kelantan x paham "ayaq"....and bile order teh o ais limau...rupanya nama lain d terengganu......

x sama bila guna highway....
memang la cepat sampai...tapi highway nie kadang2 memutuskan silaturahim org melayu or malaysia dengan root dan asal usul die....
bile tgk kampung yg comel dan bersih....baru la teringat asal kita masa kecik2
sebelum pandai main internet, sebelum pandai drive cik city.....
cuba la.....
seronok!!!!


balik je...cik city pun demam....break die dah haus.....cian cik city...even baru 2 tahun...tapi mileage dah mcm pakai 5 tahun....pomen pun terkejut. abis dah beli...xkan nak lap2 simpan kat umah???

No comments:

Post a Comment