Saturday, June 12, 2010

aku dan rice cooker...

lewat julai 1997...
"jupa, cepat senarai, barang apa nak bawa ke london..mudah kita cari"..mak melaung dari dapur
"em, mak! london ade jual rice cooker x???"....nada innocent anak die tanya
"tah la, mak pun x pernah sampai london.....org puteh makan nasi ke?"...selambe lazer je hjh norriah jawab...mak nie, x sah kalu ade ayat tajam...
"mak, org mana reti masak nasi cara manual...pakai rice cooker reti la...kalau xde rice cooker, org nak makan nasi mcm mana?".....sopan je jawab anak die.

ogos 1997...
bermula la adventure aku dan rice cooker warna pink....
students hanya d benarkan bawa 25kg je...so rice cooker aku selambe je bubuh dalam luggage yg sama tinggi dgn aku. luggage to hand-me-down dari abg aku yg baru balik dari US...
masa scan...gelak imigression tu...tgk ade rice cooker dalam bag baju...

1997-july 2000
rice cooker pink tu akan sentiasa dgn aku....
dah mcm2 beras die rasa..maklum la..dah merantau ke negara org....
brown rice dari US yg aku beli di Somerfield..adelah beras yg biasa aku guna masa d london..
lebih sedap dan mengenyangkan...berbanding beras basmati yg d beli d Hounslow...d kedai pakistan...
bile balik dari Uk...die ikut aku lagi ke Cheras..menghabiskan zaman degree aku d MPIK....
baik je, x pernah buat perangai...even luaran dah huduh....huhuhuhuuhuh
maaf ye periuk...

2000-2010
alam kerje aku bermula...
posting pertama sampai..aku d tempatkan d kodiang...
seperti a loyal companion....rice cooker pink pun ikut sama....
tapi, sejak bekerje.... aku jarang masak.....
semua makan luar...
yelah, 10 tahun aku d kodiang...aku rasa baru 3 kali aku tukar tong gas..
so secara purata, tempoh hayat gas masak aku adelah 3 tahun

"jupa, cuba ko belek tong gas tu...kot2 ade expiry date. mana tau, cucuh api, meletop plak." perrrghhh...ayat tajam hjh norriah..tapi pikir balik betul gak...hahahaha

12.06.2010
hari nie, genap sebulan gas masak aku abis.....
rilek je la....nak beli lain macam malas n x berbaloi...hehehehhe
so, rice cooker aku kembali bangkit dari tidur....
yelah...kadang malas nak keluar sebab tgh saat2 penting dan genting cerita korea terbaru...mee maggi la buat alas perut.....
"apakah yg dgunakan untuk memasak mee maggi?"
"yessss. rice cooker!!"

sebab tu aku tulis tentang dia hari nie.....
benda mudah, yg kadang2 x significant pun pada kita......sekali sekala jadi sangat penting...
kadang dalam hidup, kita sibuk nak maju ke depan....
sibuk nak memperjuangkan sesuatu...
tapi kadang2 kena juga tgk sekeliling....siapa dan apa yg sentiasa ada dengan kita...
sebab...diorang nie la.....even kadang kita sendiri pinggirkan, bungkus2 simpan dalam stor...
kadang x pernah cuci pun....biar je itam...
tapi bila d perlukan, x pernah gagal....
x pernah minta balasan apa2 pun...
x pernah bersuara dan merungut...

mcm tu la hero aku hari nie....
rice cooker pink jenama panasonic.....
kawan baik aku dari july 1997 hingga june 2010...
13 tahun dah....




mcm aku selalu pesan...sekali sekala...observe benda sekeliling kita...things that we take for granted....pause kejap cycle hidup kita....rehat kejap dari mengayuh......
x rugi apa2 pun...sesilap...die beri kekuatan baru untuk hidup.

No comments:

Post a Comment