Wednesday, March 31, 2010

musicals.......once upon a time in london....

masa di london...pada awalnye aku xberapa pandang sangat musicals nie...
x leh nak bayang, duduk for 3-4 hours and digest sesuatu cerita / plot melalui lagu...
waaa...mcm mencabar ke minda aku yang di besarkan dgn
wayang REX petaling street dan tv...
takut rugi je duit tiket tu.....


one day aku dgn partner in crime aku JANET ROSE TANAKINJAL....
pegi ke CHINATOWN, LEICESTER SQUARE dekat london.....

"NET, ko nak li apa nie??"
"aku nak li kicap ar..kicap kipas udang dah abis. Ko cikpa?"
"aku...perencah nasi goreang adabi aku pun dah abis. pastu nak li paste tomyam..."
"em...kalau tomyam, ko beli la serai sama...leh aku tumpang makan"..
"iyo lah....".....

lepas shopping dekat chinatown, (jgn hairan...semua tu ade di london..in fact petai and budu pun ade....)

"Cikpa...jom ronda Leicester Square....."

jenjalan lah kitaorang...sedar2 dah sampai depan HER MAJESTY THEATER....
the house of PHANTOM OF THE OPERA...

"cikpa, jom tgk..mana tau ade tiket"...

yup.....dua tiket telah dipulangkan oleh pembeli..
mendapatkan tiket PHANTOM ini, perlu di tempah 4-3 bulan sebelumnye....laris..selaris tiket bola manchester united....

so, kitaorang lepak Malaysian Hall....and bile sampai waktu.....terus ke theater...
OMG!!!!!!!!..........
all the minah salleh were really dressed up dgn labuci and shawl.....
aku n janet????
janet dgn jeans koyaknye...aku dgn tshirt kecik planet hollywood KL and fleece...
AND...
serai satu ikat, kicap kipas udang, buah lai, perencah nasi goreng, tomyam paste...
kah kah kah......
x heran kitaorang.....kedek2 masuk ....


and for 4 hours....mulut kitaorang terlopong.....
it was such a wonderful experience......the music was beautiful, the lyrics sunk deeply in heart..
the live music...the stage, the precision in every step and movement.....
am glad i have the opportunity to experience musicals...

theater and musicals nie...sudah lama jadi adat budaya d europe especially UK...
it all started by this man....

pirate of the carribean???? nope.....hahahahhaha
ni shakespears....org konsider sebagai bapak kepada literature d dunia nie...
tapi dari dulu, aku xleh imagine shakespears nie mampu tulis sonnet yang cantik dan play yang menarik. tgk muka mcm pirate kan??? x sesswaaaiiiii je........






this is globe theater, london......terletak d tepi sungai thames.....
globe theater nie merupakan theater shakespears dan kawan2 die.....
die tulis play and lakonkan di sini...so, london telah bina semula......tiru bebetul2 mcm zaman shakepears..in fact it is built at the exact tapak asal die.....
di bina dgn kayu....ade satu section tu, kayu die disumbang dari malaysia.......
pentas...dan penonton berdiri d hadapan pentas dan duduk di keliling pentas.....
semua pelakon adelah lelaki kerana wanita x dibenarkan berlakon....so untuk watak perempuan. they would use a young boy...yg suara xpecah lagi ahakkksssss......
my friends and i went there for HENRY THE 5Th.......
masa orientation memula masuk st's mary..ann brumfit yang bawa.
andrew lyod webber
this is the MAN...in the london musicals...
all the songs in phantom and cats....are his.....


her majesty theater, london...
di sini la..aku tgk musical bertemankan serai n kicap

les miserables
adapted dari novel victor hugo...
cerita tentang dendam da perjuangan menuntut kebebasan d France...
lagu dan stage mampu menyampaikan semangat perjuangan mereka.....
lagu-lagunye sangat membina semangat.......
dan dari musicals ini juga, ade lagu kegemaran aku.....ON MY OWN....

'On my own...pretending his beside me......'
'all alone....i wait here til morning'.....
sedap sangat lagu nie.........waktu tu Lea Selonga yg menyanyikan lagu ini.....


the theater house..
aku tgk musicals ni dgn si janet and maz kalau x silap....
sebab agak jauh pentas dgn seat kitaorang......aku n maz pun guna la teropong....
teropong tu ade di lekat di seat kitaorang...bubuh 20pc....boleh d guna...
tapi aku dgn maz jahat.....
kitaorang seludup teropong tu bawa kuar....huduh kan?????
tau kitaorg seludup macam mana???? bubuh d kaki seluar, dalam stokin...hahahahaahah

Cats.....miow.....

musical nie paling happening ....
lagu sedap choreograph die pun lawa....
pergerakan dan plot die pun sedap.....
aku tgk dgn maz and janet...
aku dgn janet biasala..bergedik2 la dekat seat tu...enjoy habis...
maz...as usual......stone je minah tu....
tetiba one of the cats tu..datang dekat die....opocot!!!!
hahahahahahaha
terkejut badak si maz....
keras perut aku dgn janet gelak...


aku memang die hard fan.."beauty and d beast"...version kartun disney
in fact aku hafal most of the songs....hahahhahahahha
suatu hari....
"cikpa, aku jumpa iklan la...."beauty n d beast"....tiket separuh harga je...6pound"
"wah...jom la janet"
"tapi cikpa..matinee la....masuk jam 12tghari...kite ade kelas terry!"
"janet, cikpa, aku dgn bren nak ikut juga"....sampuk annie...
so, 4 sekawan nie berbincang mcm mana untuk ponteng je kelas terry...
tapi masalahnye.....ade Hafiz.....member baik kitaorang, kalau bagitau die sure ikut, tapi kalau die ikut, ramai pulak yg ponteng kelas.
untuk kepentingan bersama, kitaorang rahsia dari hafiz...and selambe tipu die..
kitaorang balik je dari musical tu...
ya allah...merajuk gila la mamat tu...sebab kitaorang ponteng x ajak die...
biasalah dah duduk jauh dari parents....semua kena berjemaah...
anyway,
music nie penting untuk hilang stresss...dan kadang through music..kita dapat rasa something yg different..
aku x pernah jumpa orang yg xminat music...
pelik kan kalau x suka music???
motipnye: hidup kena open...jgn hanya fokus pada benda yg kita dah terbiasa dan minat...sekali sekala ubah sikit selera..manatau...itu akan mebangkitkan sesuatu dalam diri kita....
yang penting...aku dgn janet orang pertama tgk musicals d london bawa serai dan kicap kipas udang....

No comments:

Post a Comment