Friday, August 6, 2010

pmr and spm 2010

baru balik kelas tambahan ...
bila kelas tambahan, bermaksud kita mengajar students yg benar2 komited
trial exam pun dah nak hampir..
so entri nie hopefully bleh bantu all spm and pmr candidates...

pmr..
paper 1 aku x berani nak komen..sebab objective..
tapi paper 2 ramai menjangkakan letter writing untuk soalan guided composition
soalan novel pula susah nak jangka...
aku x ajar form 3..so i cannot go in depth la..

spm
ramai termasuk aku menjangkakan surat...
informal letter kali terakhir keluar tahun 2005....
formal letter pun dah lama x keluar...
so, drilling untuk format bagi mendapatkan 3 markah......

poems and short story
aku jangka "there's been a death".....dan "looking for a rain god"
dah lama benda2 nie tidak d tanya....

novel
aku menjangkakan tema akan d soal...
sama ada secara terus..."discuss the theme....."
atau telah dpilih dan dfokus kan seperti "discuss family love"..atau .."discuss the impotance of money/ wealth".....
apa2 pun every candidate perlu ade good grasp tentang novel tu....
jgn hanya hafal sinopsis yg ringkas..tapi tahu selok belok buku tersebut....

apa2 pun yang penting
kemahiran penulisan dan idea perlu dalam menulis "continuous essay"...
kerana markah yg tinggi; 50 markah, perlu diambil sebanyak mungkin....




kadang cikgu dah usaha yg terbaik..tapi yg masuk dewan exam adalah pelajar.....up to them la....

No comments:

Post a Comment