Wednesday, August 25, 2010

kampung

ramadan je teringat opah..
opah meninggal semasa ramadan d rumah kami....
semasa tu tinggal 2 hari je lagi sebelum aidilfitri tiba....
tiada dah penghubung kami adik beradik dengan "kampung"...

family aku adalah keluarga yg merantau...
pak aji orang petaling jaya...hjh norriah orang hutan melintang...
so dulu-dulu..bila nak raya cikgu suka buat survey siapa yg balik kampung....
bila sampai turn aku..cikgu selalu gelak..

"la, awak bukan balik kampung, awak balik bandar".....

sebelah hjh norriah..kitaorang ade opah dan atuk...
sebelah pak aji..ade nenek dan atuk...
aku bertuah, dapat kenal dan mesra dengan diorang semasa mereka masih kuat dan bertenaga

opah pandai masak....suka melawak dan pandai mengaji...
kalau mengaji dengan opah..aku suka gelak..sebab cermin mata opah stylo sangat...
atuk mat rasit...hensem orangnya...
rambut putih mcm sultan azlan shah...
atuk mat rasit tok siak masjib....dan tanam buah koko...
setiap hari atuk mat rasit akan kutip buah koko dan jemur biji die...
petang, peraih akan datang beli biji koko.....
atuk mat rasit x pernak lokek....aku suka kalau die suruh p kedai...
duit lebih sure masuk poket.....selalu kek kedai dgn cousin aku...aloy
tapi atuk mat rasit...garang sikit.....

nenek plak...sporting., suka berjalan...
nenek nie adelah adik atuk mat rasit....so parents aku adalah sepupu...
nenek nie suka shopping dan suka ikut rombongan....
kalau lepak rumah nenek masa study d kl, selalu kena leter dengan nenek....


"ko nie x reti pakai kain batik ke?. asyik pakai seluar je".......hehehehehe aku x reti pakai..confirm terlondeh sendiri.....

"ko nie sama je dengan Mi (abg no 2 aku)...asyik menengok cite org putih, cite cine....cuba la tgk org mengaji ke....".....


tapi nenek banyak ilmu agama...die selalu mandikan jenazah..
atuk mat amin pun tok siak masjid...
hobi die hisap curut.....aku selalu jadi tukang beli curut die....
pernah sekali aku hisap curut atuk..pening seharian aku...
atuk mat amin sporting...hehhehe kelakar orangnye...
tapi kalau die ade duit lebih ...die suka sorok dari nenek....

"nenek kau tu bukan boleh ade duit...mcm koling".....macam "koling" kira mcm org india..nenek akan belanja abis duit die

hehehehehehhe
kalau ke kg baru damansara tu....semua kenal nenek samiah.....
masa arwah meninggal...ramai sangat orang ziarah...ade yg pak ya dan adik2 die x kenal..
memang rezeki nenek....

sekarang semua dah arwah.....
nenek dan atuk mat amin d semadikan d perkuburan bukit kiara...
atuk mat rasit d hutan melintang, perak
yg paling akhir...opah,
siapa sangka....dari jauh opah datang, akhirnya opah bersemadi d perkuburan pajak song.
ingat lagi, aku dengan hjh norriah dan bulat berpeluang turut memandikan opah...
mudah sungguh..bersih je jenazah opah....
mcm Bulat kata...memandikan jenazah opah..kira membayar balik apa yg opah dah buat pada kami sekeluarga..
hjh norriah anak perempuan tunggal opah. ketika dalam pantang opah yg menguruskan kami.....
sekarang..kami plak menguruskan opah.....

now.......
hjh norriah dah jadi opah...pak ya dah jadi atuk...
memanjakan 7 cucu-cucu yg sangat up-to-date dan sangat urban.....
sekarang rumah kitaorang dah jadi kampung halaman.....
rumah kitaorang dah jadi tempat untuk "balik kampung"......
dan sekarang..aku dan yg lain; yg belum bekeluarga menjadi tuan rumah...
menerima kdatangan geng balik kampung.....
hhehehehhehe...tapi anak2 hjh norriah semua tinggal dekat2 je......





opah norriah pun very voque and up-to-date......jgn berani nak challenge and lawan dengan die.

No comments:

Post a Comment