Friday, August 13, 2010

param @ kodiang

heheheheh...posa je..wajib bincang makanan...kenape??
anak2 hajah norriah sume komen bab makanan dalam blog....
biasa la..kitaorang nie, membesar dengan mak yg full time housewife...
pandai masak plak tu...so, adalah harus dan wajib la kitaorang bincang bab makan....
kalau nak berkumpul semua..selalu nya sebab ade upacara open table....
open table meaning....ade org nak belanja makan besar la..
normally acara open table nie..CEO die wajib si bulat...adik aku yg cukup pro PR skill die...
keh keh keh keh...aku x tau la...ape yg ANGKASA dah ajar die...cukup alert and cekap atur open table....

minggu pertama ramadan...aku survey blog anak2 hajah norriah, sume plan balik nak berbuka..
aku....merana dalam rilek...hahahaha...biasala..pagi jumaat kelas tambahan d smk sanglang...
petang...d smktb....sabtu pagi d changlun...pusat tuisyen member aku....
tambah next week dah trial pmr dan upsr.....lagi la students aku gabra....
mostly students aku ramai yg rajin2..kesian plak kalau aku tinggal...
tapi xpe, mak and bapak paham......
mcm mana sibuk nya haji ya..mcm tu la sibuknya anak2 die...

so.....10 tahun d kodiang...
berbuka aku mesti la masakan dari param......pasar ramadan
tahun nie aku nak cite param d kodiang.......
param d kodiang best...sebab penjual die...40% present and former students aku...
ahakssss......so, aku senang je order...angkat tangan tunjuk nak berape....
dah nak balik p amik..x payah beratur tunggu....

apa yang best???
pertama, aku suka nasi ulam....kedah nie famous dgn nasi ulam..makan dengan sayur keladi..
sedap...tambah kalau singgah gerai jual ulam dengan sambal belacan...perrggghhh...
nasi ulam nie...ialah nasi putih yg digaul dengan dedaun2 dan kerisik kalau x silap aku...
katanya ramadan, banyak dedaun yg boleh d makan..jadi nasi ulam nie selalu ade masa ramadan....
keladi pulak...bukan ubi tapi batangnye...di masak dengan isi ikan...rasa die ala2 kuah laksa..

kedua, singgah dekat lori tempat kak milah keje....
lori nie jual air soya dan laicikang....laicikang die terbaik la bagi aku...sedap je bila letak ais..

ketiga, gerai oblong...
tokey besaq die bekas student aku...now salah sorang pekerje die adalah Pikard...
nama singkatan untuk sareh zulfikar...student aku last year....
heheheh...rilek je teacher order oblong dari jauh....
daging oblong die tebal...bawang die d goreng dengan butter...bukan bawang mentah,..
campuran mayonis dengan sos die sedap..x terlalu banyak ( sampai roti lembik) dan x terlalu sikit.....daging oblong selepas d goreng..d celup dulu dalam black pepper sos....

keempat, pulut udang paling sedap semestinya d gerai adik..auwwwww
adik nie bekas student aku...dulu die ade kawan baik..yazid....
keduanya lemah gemalai...auwwww...tapi geng gossip dengan aku...
dari sekolah hingga la sekarang...heheheheh
timakacih untuk pulut udang free...hehehehhe

kelima, air tebu...
tapi bukan d param kodiang....
tapi d gerai buah tepi sungai sentap...gerai pakcik blur...
blur nie student aku last year...die budak johor...tetiba kena hantar duduk dengan pakcik die
pakcik die ade gerai buah d tepi sungai sentap...
air tebu yg baru d perah..fresh and manis sangat...
walau ade gerai jual air tebu d param..aku wajib beli d gerai pakcik blur....

perggghhh...
tu aku belum cite bab kuih muih yg colourful dan pelbagai rasa...
aku belum cite laksa sedap yg harga rm1 je satu...

heehehheheeh
so, walau 10 tahun d koding...
aku tetap tembam dan berisi...
sebab makanan die sini sedap2 .......
dan banyak dapat benda free.....



harap murah la rezeki org2 yg baik hati yg suka bersedekah dekat aku..bagi benda free or suka bagi diskaun...tu yg kadang segan nak p beli dekat gerai tu...
tapi gerai adik wajib bertanya khabar....auwwww........

No comments:

Post a Comment