Sunday, May 2, 2010

of mice and men

malam tadi boring..
amik buku karya john steinbeck..teks masa B.Ed year 1..
buku ini banyak sejarahnye.
ia menceritakan tentang persahabatan dan kesulitan yang d hadapi oleh 2 watak semasa zaman deppression d US..
watak nye adalah George and Lenny..
George seorang yang agak besar, mempunyai kekuatan sangat luar biasa, tetapi dengan ke"bendul"an dan kelurusan nye, kekuatan beliau sering mendatangkan masalah
lenny plak, seorang berbadan kecil tapi licik dan panjang akal....
die merupakan pemikir dan perancang...dan sentiasa bersama george...
semasa study novel nie.....
george dan lenny selalu d sama kan dgn aku dan ilya...


satu je pengajaran yang aku dapat dari novel nie...
yang besar dan hebat .... kalau x pandai menguasai dan merendah diri...
akan memakan diri...
di benci.....

yang kecil..x sentiasa boleh dpijak d dkotak katik kan......

aritu ade seorang insan nie cuba menghighlightkan kependekan geng aku...
geramm...
selambe badak aku sound die balik....

"mengikut kajian, orang pendek lebih berjaya"...
"akibat selalu d hina dan d perlekeh..golongan pendek ni lebih bermotivasi dan berkeazaman tinggi..."
"sebagai contoh, Hitler dan Napolean dan Gandhi"..

cuak die..
sampai sekarang dah malas tegur aku..
lantak ar...sesedap je mengata orang....



yg berasa diri hebat..kerana ade orang sentiasa cuba jadi 10x ganda hebat dari kita

No comments:

Post a Comment