Friday, November 19, 2010

siapa sangka....


raya haji kali nie meriah betul....
meriah dengan preparation housemate nak bertunang...
dan seperti biasa setiap kali raya aidiladha yg kedua.....
rumah aku jadi tempat geng perkim melapah lembu korban dan pusat pengagihan untuk
mualaf2 di sini...pakya la ko-ordinator die......

dalam sibuk melapah tu...
bila aku perhatikan kenkawan pakya dan hajah norriah yg datang ...
beserta cucu-cucu hajah norriah yg datang
baru aku perasan...
betapa berubah nye warga kampung aku...
betapa berubahnya kepala batas....

kepala batas...
terletak dalam daerah seberang perai utara...pulau pinang...
kepala batas nie mungkin terkenal kerana..
tun Abdullah......


ye..
kepala batas nie lah di mana keluarga beliau tinggal...
dari sejarah yg aku baca...
datuk beliau, abdullah fahim, yg merupakan tokoh agama..dan sheikh tahir jalaluddin
lari ke pulau pinang kerana berlaku perselisihan dengan pihak istana...
datuk tun abdullah bina sekolah agama d kepala batas...
dan tarikh kemerdekaan negara kita; 31 ogos, d pilih oleh datuk beliau..
setelah tunku abdul rahman dan beberapa org menemui beliau...
bagi memilih tarikh yg sesuai..
sebab tu rumah lama tun d pekan kepala batas..
di namakan sebagai rumah merdeka....

sekarang...
ADUN Bertam adalah YB Zabariah....
nie lah cikgu aku masa aku sekolah rendah.....
anak die plak..classmate aku....
cikgu Zabariah nie sporting...even geng budak perempuan mcm aku
ganas2 belaka...die menerima kami seadanya...
even reunion aritu pun die join sama....

SRK Hashim Awang



masjid al-jamiul Al- Jalal

masjid utama d pajak song..
tempat d mana pakya dan hajah norriah banyak menghabiskan ..
tenaga, wang ringgit dan segala2 nya...
diorang antara org kuat masjid...
dan pakya bendahari masjid......

tapi
apa yg buat aku tersentak dan perasan kata kepala batas dah berubah???
yesssss
makcik2...dan hajah2....datang ambil daging..
dengan sun glassess masing2...
dulu2 masa kecik...ingat lagi, diorang kain batik je....
seluar panjang pun x pernah pakai...
setiap handbang...sure ade handphone...
ringtone pun guna "insyaallah" 's maher zain....(patut hajah norriah pun nak pakai hp)

kalau dulu..
kemana2 naik basikal je...
sekarang..semua dah ada driver...
anak masing2 dah kerje hebat2......

dan ade yg dah jadi tokey
perusahaan makanan tradisional......

dan
aku jumpa balik cikgu rashidah...
cikgu tadika aku....die ajar kakak dan abang2 aku...dan aku anak murid terakhir die...

sambil
tgk anak sedara aku (paling besar darjah 2- paling kecik 11 bulan)
sibuk n ligat tangan main laptop...
main game dan sibuk nak online...
ade yg nokia express music pun die tau game d mana....
aku jadi takjub d tahun 2010...

kepala batas dah x mcm dulu2...
makin mewah..makin trendy...
tapi
satu je x berubah....
tetap ramah n riuh....
even dengan sun glassess....




semoga semua bergembira dan sihat sejahtera

No comments:

Post a Comment