Tuesday, November 23, 2010

for me....

kalau korang perasan..
aku x pernah komen pasal isu pendidikan dalam blog nie tahun nie...
bukan apa...malas..
mcm anjing menyalak bukit......bukan dapat ubah apa2 pun.....
tapi sebagai penutup tahun...aku nak komen juga.....

1. isu PPSMI....
ramai x puas hati ....demonstrasi d jalanan ......bersama sasterawan negara dan pakar bahasa melayu..mendakwa bahasa melayu dijatuhkan dengan PPSMI....
aku bercakap berdasar pengalaman d sekolah kampung...
yg bahasa inggeris is not the second language....but i'm teaching english as a foreign language.
memang...pelajar banyak hadapi kepayahan...tapi PPSMI baru sangat...
diperkenal pada 2003.....mana kita nak nampak hasil die dalam 2010...

satu lagi...jangan salahkan guru dan pelajar.....
guru yg senior..yg diajar untuk mengajar menggunakan BM..susah la nak berubah....
bila guru sama belajar bersama pelajar..so siapa yg mengajar....
sepatutnya..kita kena sabar..tunggu Batch student-teachers yg sedang training d maktab dan university macam mana nak mengajar sains dan matematik dlm BI....
aku tgk debab..he's doing B.Ed in Maths d IPTS...aku tgk my students ramai d maktab doing the same thing.....and mereka banyak melalui proses mikro teaching using english....
writing lesson plans in english..so diorang are well-prepared with the classroom language....
baru la students lebih mudah belajar bila dapat cikgu yg macam nie....

sekolah aku even d kampung...
tapi ramai cikgu yg mampu berbahasa inggeris...ramai cikgu yg mampu mengajar dengan baik dalam PPSMI....x jadi masalah.....
in fact ramai pelajar yg aku tanya kata they prefer in BI...lebih mudah d pahami....
budak kodiang yg cakap mcm tu.....

PPSMI greatly affects 1119 English and MUET.....
last october while invigilating muet speaking with my partner mr Q..a soon retired teacher...
die komen dekat aku..

"you see, next 2 years when u come again here for muet...you will see the students won't be able to speak like we have experienced today....."
"today, even they have no points, even they are not sure with the question...yet they are able to at least speak something in proper english"...
"yet, as they abolished PPSMI...i believe we are going to loose a generation who is confident in expressing themselves in english...what a pity!!"

diam aku.....
yg aku geram....bila kerajaan dan mansuh PPSMI...
mana golongan demontrasi jalanan tu????
kenapa lepas buat kecoh..porak perandakan kitaorang d sekolah nie....korang sembunyi????
keluar la...tolong perkasakan BM d sekolah.....
tolong majukan bidang alih bahasa d Dewan Bahasa....
riuh guna fakta Jepun, France and German boleh maju tanpa BI.....
memang la......sebab negara mereka sangat maju dan aktif dalam bidang alih bahasa....
sebab tu teknologi baru mudah mereka dapat sebab keluar je ..terus mereka translate...

x payah tgk jauh...tgk buku harry potter dah cukup....
aku notice....
keluar je buku baru...dalam masa x sampai setahun dah ade harry potter dalam bahasa cina
d kedai buku...tapi version melayu????? tunggu la 2-3 tahun......


2. pemansuhan UPSR dan PMR
memang la kita x mau sekolah kita jadi mcm d jepun...terlalu exam oriented.
tapi, students kita nie kadang manja dan leka....cikgu kita pun kadang manja and leka juga...
for me...exam is a good tool to measure one's performance...both teachers and students.....
exam is the bench mark to evaluate student's potential and teachers' ability.....
lega bila aku tgk UPSR tetap berjalan...

yelah, kadang bila datang ke sekolah menengah...cikgu dapati ada pelajar masih belum
menguasai 3M.....after 6 tahun d sekolah rendah....
teruk juga la cikgu kena mengajar balik tulis baca.......
PMR pulak bagi aku adelah platform untuk transisi pelajar ...
PMR la kita boleh guna untuk tengok pelajar itu lebih sesuai ke arah akademik atau teknikal..
ade pelajar x pandai dalam akademik ..tapi cekap dalam bahagian praktikal ....
ini yg kita hantar ke sekolah teknik dan vokasional.....mereka lebih excellent d sana..
berbanding kita kurung mereka dalam kelas dengan subjek2 yg membosankan mereka....

mcm aku kata...
semua sudah d tentukan...tiada gunanya...
kita tgk la..apa pula corak generasi yg akan lahir dari sekolah kerajaan.....




so..aku dah komen..........

No comments:

Post a Comment