Monday, October 18, 2010

bila org x cerdik x puas hati

aku tau aku x cerdik..
keje cikgu je...x paham ekonomi ...x paham bujet....

tapi aku x kira....
aku nak cakap juga apa yg aku x puas ati bila aku dengar bujet....

1.aku sebagai rakyat miskin
menurut definisi terbaru...sesiapa yg berpendapatan rm3ribu kebawah hidup d bandar, merupakan kumpulan yg berada d bawah paras kemiskinan bandar.....aku la tu....
bila aku dengar bujet....aku bukan nak dengar cukai sana...cukai sini...
aku nak dengar aku nak dapat apa...
tetiba aku dengar sesuatu yg "hebat"...
"barangan kegemaran pelancong akan dihapuskan cukai......hangbag,pewarna rambut, perfume, baju tidur, seluar dalam......"

ish...bujet nie untuk rakyat ke...untuk pelancong????
semua barang yg disenaraikan tu...kalau di negara asal pelancong...lagi la murah.....
based on pengalaman aku.......jenama Guess, Prada, Armani...kalau di Milan dah sahih lagi murah...di london pun murah...
kalau x, x kan la aku and de geng yg kerje cleaner bleh pakai jeans versace dan guess tiap2 hari masa d london....

cuba la bagi...susu baby murah ke, pampers ke...buku cerita ke....dapat la juga rakyat miskin mcm aku nie tumpang merasa....
yelah, x kan aku mengajar d kodiang nie nak p sekolah bawa Coach and Toad.....baik aku cari d Padang Besar atau Danok.....sebijik mcm ori...


2. more allocation for SBT....
ya rabbi....mana pendemokrasian pendidikan????
sekolah SBT dah lengkap segala2nya......nak apa, sume ada....
bas ada, van ada, makmal lengkap.....
sekolah kodiang menang johan PSS, janji dapat rm20,000...sampai sekarang x dapat..
yg dapat beg laptop sampai 12 buah...
kesian la sama dekat kami...nak bersaing mcm mana???? cikgu kena turun padang cari duit...
hantar proposal merata minta bantuan......dah la PIBG pun pengerusi, keje motong getah je...
SBT tu PIBG lekeh2...doktor, pensyarah....minta derma sikit dah boleh kutip rm20,000.


3. more money for PERMATA....
yg nie aku x tau la nak komen apa......memang bagus....tapi aku tetap kesian dengan orang kampung. sampai ke sudah la, x dapat apa....


4.PTK dimansuhkan...
partly happy and setuju..partly takut and skeptical...
yelah...sistem baru apa plak nak guna??? mcm aku pernah cite dulu....PTK nie perlu rajin baca dan amik tau pentadbiran...x boleh just harap bawa pensik 2B dengan pemadam je....
kalau lepas nie bagi dekat pentadbiran sekolah buat penilaian...mcm mana dengan ketelusan???
APC pun ramai komplen.....


apa-apa pun.....aku bukan bangkang....aku bukan penentang...
ini cuma pandangan aku yg x pandai ekonomi dan duit.....
aku cuma rasa....sedih, x banyak yg bujet dapat tolong aku yg miskin nie..
cukai pendapatan...sangat berat bagi aku yg single nie....

so.....
kita tgk la mcm mana....




tol 5 tahun x naik......lepas 5 tahun nie...agak2 berapa depa nak katok kita??????

No comments:

Post a Comment