Monday, October 18, 2010

amanah

jumaat lepas, selepas abis kelas tambahan...
kemas rumah, basuh baju sambil tv pasang solat jumaat...
selesai solat, pengacara tu buat rumusan terhadap khutbah jumaat..

"amanah dalam perkerjaan merupakan pembawa rezeki...."
"dengki pula membawa kemiskinan".....

terdiam kejap aku ...
perkataan "dengki" tu yg menyentap hati.....
sebab aku rasa dalam dunia nie penuh dengan hasad dengki dan busuk hati.....

arini,
demi menyiapkan satu laporan penting...
aku lepak kfc dengan BFF aku.....

aku perasan seorang kakak
pekerje KFC nie...
dengan jari yg tidak sempurna, die bekerje tanpa henti...
hampir 5 jam aku tgk die mencuci, menyapu, mop lantai.....
menukar sos di meja......
tanpa bercakap sepatah...senyum bila nampak pelanggan...
tapi terus menjalankan kerje nya......

kakak nie betul amanah........
dengan gaji yg x seberapa...die cuba sedaya upaya membuat yg terbaik.....
sambil buat laporan..aku terpikirkan tempat kerje aku....
rata-rata menerima gaji pokok rm 2000.....
kerje dari jam 7.30 sampai 2.05.....

tapi sedih kadang tu...
aku pun bukan la perfect sangat...
tapi aku tgk....
ade datang keje sebab nak bergaya,fesyen pelbagai...dari tudung hingga ke kasut...
kelas x masuk
ada datang seawal 7.30...cucuk plag laptop...terus main Farmville....
kelas x masuk..
ada datang...sibuk ke hulu ke hilir kelek fail....sibuk menaip d opis...
kelas x masuk
ada datang...mata macam helang...mulut macam longkang...
keje cari salah org, jatuhkan org, peburuk org,
die je lah mangsa...die je lah dianiaya....maki sana maki sini....
tapi kelas......haram x masuk

bandingkan diaorang nie dgn kakak KFC.....
aku jadi malu tgk kakak tu.....
malu sebab aku pun kadang x buat keje sepenuhnya sebab tension dengan mulut longkang
malu sebab aku buat bodoh je apa yg orang suruh buat sebab keje tu x bawa faedah pun....
malu sebab aku buat sombong dengan org sebab aku malas nak baik dengan orang...
sebab akhirnya...org tu akan tikam aku balik dari belakang.....

gaji beribu....
jari lengkap semuanya...
tapi sikit amanah pun kadang aku x mampu buat.....





esok nak jumpa 5K2, Pu2b and Pu1a...nak minta halal terlebih terkurang.....terlebih homework, terkurang masuk kelas...dan terover gosip.....susah jadi cikgu nie

No comments:

Post a Comment