Saturday, July 31, 2010

mistik

aku nie penakut, kalau tgk cite hantu sensorang, aku x akan buka volume..
bantal wajib tutup 3/4 muka....takut
tapi benda nie ade banyak sekeliling aku..
sama ada yg aku alami sendiri atau menurut cakap2 org

1. jalan masuk ke taman perumahan aku
ade rimbunan buluh d jalan masuk taman perumahan aku..org keliling kata "keras" rimbunan tu
setiap tahun mencari mangsa...bila kemalangan, sama ada berlaku kematian atau menjadi gila..
last week hujan lebat, rimbunan buluh runduk sedikit ke arah jalan..
so majlis daerah pun datang membersihkan rimbuna buluh tu..
ramai d tama dah mula rasa x sedap hati..
2 hari selepas itu, berlaku kemalangan, anak murid aku. sekarang sedang koma

2. sekolah aku sendiri
lagi la macam2 jadi...sekolah aku nie, selepas jam 6 petang ramai x berani nak dekat.
bilik guru lagi la, x berani nak masuk...sebab ade golongan mistik nie...
dekat koperasi selalu ada...even d pusat sumber.
pernah satu tahun tu, "die" suka menghias pusat sumber sekolah aku..
bila datang pagi, tgk abis "die" susun bunga hiasan..
ade yg d letakkan atas bilah kipas, d susun d tempat lain..
di susun berderet d lantai..ikut kretiviti "die" la
tambah asrama...adoi....
dulu asrama desa je, ade pokok asam d sebelah.
tahun 70an, ade cikgu bunuh diri menggantung diri d pokok asam tu...
bila kontraktor tebang pokok tu untuk buat asrama baru...
"die" mengamuk..sampa 3 kali kitaorng baca yassin..
yelah, jentera berat "dialihkan" ke tempat lain...."die" ganggu pekerje..
bila dan buat bacaan yassin baru la aman
sampai sekarang pun banyak lagi d asrama tu...sekali sekala akan ade pelajar kena rasuk..

3. selekoh tajam berhampiran Batu 8 jalan changlun
selekoh nie memang terkenal d kodiang dan changlun...
apa yg berlaku ialah, waktu malam 2 perkara akan berlaku...
samaada kenderaan anda akan mati secara tiba2......atau
anda nampak jalan lurus terbentang d hadapan...
sedangkan ada selekoh tajam....d hadapan....
aku banayk tau sebab aku nie doktor sekolah...
kadang bila student accident, kena la amik tahu...
hari tu accident..student aku ok..tapi pakcik yg d langgar meninggal dunia...

4. jalan napoh ke changlun; tepi kilang zuza..
ini aku sendiri alami....gerun dan menakutkan...
jam 11.11..aku ingat lagi sebab aku teruja tgk jam kete ...
gelak2 aku dengan kawan 2 org...tiba2 kete mati ....
radio terdiam, enjin dia, kerete makin perlahan..cuma lampu je x padam..
aku d belakang...diam..kawan aku d depan lagi diam...
aku hairan, kenapa yg 2 tu diam.....
perlahan2 kereta hidup semula..sebaik hidup, kawan aku memecut dgn laju....
diam ketiga2 kami...
bila sampai ke jalan besar baru la kawan aku bagitau...
ade lembaga putih berdiri bebetul d hadapan kereta semasa kereta mati..
kemudian selepas lembaga itu melepasi kereta kitaorang baru lah enjin hidup semula..
sejak itu, selepas jam 6 petang, aku x akan guna jalan tu dah...


hati-hati...kadang hantu nie lagi baik dari org...die x kacau org kalau org x kacau die...

No comments:

Post a Comment