Saturday, July 24, 2010

after 10 years

julai 2010
it marks my 10th year in kodiang...kejap je..
i was so busy all this while sampai x sedar...
after ten years here..banyak benda yg aku observe, belajar and dapat.....

1. aku boleh hafal semua pasar malam d area kubang pasu, alor star dan kangar..
sebab x pernah masak, so aku wajib pegi pasar malam untuk makan malam kalau tidak ke kedai...
aku tau ahad pasar malam d padang sera, isnin d guar sanji, selasa d kodiang, kuala perlis and depan pasific, rabu d changlun, kangar dan depan pasific, khamis d pauh, jumaat d arau, sabtu d jitra area taman sayang. hehehehh..itu belum lagi nat, atau pasar pagi..

2. banyak vocabulary baru yg memula buat aku terpingga2...sekarang aku dah at ease..
i. kelih - nampak....."amboi, teacher kelmarin laju sampai x kelih kami"
ii. penggunaan perkataan kelmarin dan semalam...kelmarin merujuk pada waktu siang dan semalam merujuk pada waktu malam
iii. padang - bendang atau sawah padi
iv. plau - pengaruh english..datang dari perkataan "plough", membajak
v. mengunjung - menziarah kematian....." kami nak p mengunjung satgi"
vi. nat - pasar pagi
vii. spera - kuih berbentuk karipap..tapi berintikan kelapa
viii. ciwi - sifat suka menunjuk..." amboi ciwi hampa nie..dok tayang kasut baru"

3. makan heavy breakfast
dulu dari kecik sampai la abis degree. aku x reti breakfast. tapi bila sepuluh tahun d kodiang, lepas pukul 9 atau 10, kalau aku x makan, jadi x tahan. kerana sini mostly mengerjakan bendang, breakfast mereka sangat berat. Menu utama adalah nasi atau pulut. d sini juga aku baru belajar makan pulut dengan kelapa parut dan ikan tamban masin...
mana kala d perlis plak, aku belajar makan pulut dengan mempelam..hehehhe lain rasa nye




ini je aku dapat reflect hari nie...nanti aku tambah lagi...

2 comments:

  1. Jupa dah teliok aku ni dengar pulut ngn mempelam. hehehe - Fizah

    ReplyDelete
  2. hehehehe...

    cuba la buat sendiri..sure sedap and mantap

    ReplyDelete