Wednesday, September 1, 2010

bila Raja ke tempat sampah...

sebenarnye..aku malas nak sentuh bab politik dan pentadbiran kerajaan dan negeri...
aku malas..menengok drama indon yg golongan ini lakonkan setiap hari..
x pernah ade faedah pun untuk hidup aku yg ...

tapi malam nie
aku rasa tahap pengurusan negara dan negeri dah macam terabai sangat...
bila tgk YM Raja Nazrin turun padang melihat sendiri tempat pembuangan sampah haram..
baginda siap bawa sekali datuk bandar ipoh untuk tinjau...
ish, teruk sangat ke...

sepanjang hidup aku selama 34 tahun nie...
penglibatan sultan, raja dan kerabat dalam hal2 negara dan negeri sangat kurang...
dari kecik..konsep raja bagi aku adalah figure yg hanya bergerak untuk merasmikan
sesuatu acara, majlis dan benda....
figure utama dalam majlis keagamaan islam; sebagai ketua agama...
x lebih dan x kurang.......

tapi
sekarang aku tgk sultan dan raja dah makin proaktif...
sentiasa alert dengan isu semasa dan komen rakyat...
seperti sudah kurang percayaan pada pentadbiran semasa....
teguran2 serta pernyataan2 yg d keluarkan juga sudah semakin keras....
amat berbeza dari zaman dahulu....

bagi aku,
lega sangat...at least masih ade satu komponen penting dalam pembentukan negara ini
yg masih meletak kan rakyat jelata sebagai keutamaan...
masih mahu memperjuangkan suara rakyat yg serba x mampu....
alah...
kitaorng bukan minta banyak pun...basic needs je...
food on our table, clean water and fresh air and the right to education....
tolong la jaga yg nie je....x banyak yg kami minta.....

aku pernah suarakan....
apakah kegunaan general election..or apakah fungsi general election and YB?...
yelah, ade masalah..rakyat cari Karam Singh Walia.....





now aku pening dengan suasana negeri aku, penang......tolong!!!!!! kitaorang dah la xde sultan....

No comments:

Post a Comment