Thursday, September 2, 2010

a blue uum bus...

setiap pagi sebuah bas biru UUM akan mengambil penumpang d kodiang
setiap petang juga, bas ini akan menurunkan penumpang yg sama d pekan kodiang...
bas UUM ini membawa penumpang yg berlainan...
bukan pelajar UUM, tapi pekerje am ....

mungkin korang kata..nothing specialkan???
tapi untuk aku, bas nie selalu buat aku sedih..selalu buat aku palingkan kepala ke arah lain..
x sanggup nak tengok....

kerana
penumpang yg turun, kebanyakan nya golongan berumur...
rambut beruban..yg makcik2 plak ade yg dah membongkok skit...
bila tengok diorang...
aku selalu terbayang susah senang kerje pembersihan.....
sapu sampah, kutip sampah, bau busuk....
aku mudah relate dengan diorang sebab aku pernah jadi cleaner...
aku dah rasa semua tu....
cuci tandas...tambah org malaysia yg x bertamadun nie...
tonyoh toilet bowl.....tonyoh sink....

yg buat aku x sanggup nak tgk...
sebab bagi aku, mereka sebaya atau mungkin muda sedikit dari pakya dan hjh norriah...
aku sentiasa banding rezeki mereka dan rezeki parents aku....
d usia sekarang...
pakya dan hjh norriah sibuk meeting d merata2...
sibuk hadir function d merata hotel...
setiap hari memikir destinasi perlancongan mereka....

tapi bagi golongan ini???
kadang aku pikir..masih ade kah anak2 yg perlu mereka tanggung???
anak2 mereka nampak x usaha mak ayah mereka???
terpikir x anak2 nie nak belajar bersungguh2 untuk masa depan???
sebab anak2 mereka lah yg aku ajar....
anak2 mereka lah yg aku cubit setiap hari bila buat kesalahan....

dan setiap kali...
aku rasa yakin dengan keputusan aku kekal d kodiang nie...
ramai yg boleh aku tolong ubah nasib mereka...
dari golongan senang yg lebih mengutamakan cikgu tuition mereka...
cikgu diorang anggap mcm sampah je.....
x kena sikit..saman....

so
petang nie, aku akan jumpa lagi geng bas biru UUM...
dan mcm biasa, automatik aku akan doa dalam hati.....
murahkan rezeki mereka mcm mana murahnye rezeki pakya dan hjh norriah





ya allah, sempena ramadan ini, lapangkan la hati mereka, ceria kan la hati mereka.....berilah rezeki sebagai mana Kau beri rezeki pada aku dan keluarga aku......

1 comment:

  1. Sangat menyentuh hati. Sama jugak kat Singapore- pekerja am semua drp golongan tua2...nenek umur 70 tahun pun mengemop di Takashimaya, Orchard Road, Singapore. Siapa kata negara maju takde golongan miskin kan? Siapa kata Malaysia, semua dah kaya kan. Kau memang guru sejati, Cikpa-sokong keputusanmu....

    ReplyDelete