Saturday, January 7, 2012

panjang tangan





dah lama nak cite
tapi x sempat

di penghujung december
aku sedang sibuk menanda kertas peperiksaan
jadi aku jarang keluar rumah

teet
sms dari Ida...
ida nie student aku, tinggal satu taman dengan aku
aku memang kamcing dengan die sedari tingkatan 4
geng gossip, geng keluar alor star
mak ida menjual kuih waktu pagi d simpang masuk taman aku
selalunya kalau ada berita d taman...ida tempat rujukan

"teacher, ada kes."
teeet
sms dari kak ani plak
"pa, die buat hal lagi.... kena tangkap mencuri!"
aku kenal "die" tu sapa
"die curi udang dan ikan dekat gerai taman"
"die bungkus bubuh dalam raga moto, kemudian die amik sayur dan bayar sayur saja"
"tokey perasan..terus tangkap. tokey bagi amaran...x benarkan die membeli lagi"

sampai sanggup mencuri
dah kering sungguh ke duit?
suami isteri makan gaji dengan gomen...
sanggup die nak bagi anak2 die makan benda curi

teeet
sms kak ani datang lagi
sms masuk sedang aku sibuk menyediakan homework untuk kelas baru
"pa. bila bercerita..baru tahu... die mencuri juga d sebuah kedai kain d jitra"
"die suruh budak potong kain, dan die minta nak bawa sendiri ke kaunter"
"rupanya die keluar terus x bayar"
geleng kepala aku

aku teringat debab
die hidup lagi susah... dari tingkatan 3 sampai habis Uni
seringgit pun die x pernah dapat dari parents die
tapi x pernah die nak tipu dan mencuri
die kerje part time, cari duit untuk study dan makan
kadang keje dari kul 7 malam sampai 7 pagi
jam 10 ke kelas plak....

perbuatan mencuri, kalau di amalkan akan menjadi kebiasaan
ketika itu, akal pertimbangan dah hilang, dah x de rasa takut,
sebab tu boleh bersahaja je sambil mencuri
entah bila la die nie nak sedar..
kesian memikir anak-anak yg innocent




No comments:

Post a Comment