Monday, January 2, 2012

esok sekolah!!




akhirnya
setelah cuti yg x seberapa cuti
sekolah buka semula untuk sesi 2012

looking back
apa yg aku buat masa cuti??
yes...mudah saja jawapanya..terlalu banyak
and 3/4 adalah berkaitan dengan kerja
memeriksa kertas, mesyuarat penyelarasan, mesyuarat grade review
oleh itu, tolong lah paham
bila sekolah cuti, sebenarnya cikgu sekolah x cuti pun

beberapa hari nie
negara riuh rendah dengan kes tunjuk perasaan oleh bebudak upsi
yes, upsi, universiti yang melahirkan bakal cikgu
aku x minat politik...aku x support mana2
tapi aku meluat tgk perangai bebudak universiti yg sanggup
tinggalkan kelas atas nama perjuangan

bodoh, bangang, bebal...
ini ke yg kenkonon dewasa esok nak jadi pemimpin yang bertanggungjawab??
tanggung jawab sebagai pelajar pun x mampu nak buat...
politik lah bila dah cukup ilmu d dada
dah ada ijazah dan ada pengalaman yang membuatkan kita mampu
berdebat dengan hujah padat ilmu...jangan berdebat bercakap ting tong tin kosong

si adam adli tu...org kampung aku tu
"ala budak penaga"....pendek je hajah norriah mencuih mulut bagitahu
yang bodoh sangat p turunkan bendera muka najib tu buat apa??
logik la dik oi....
bendera tu d pwtc...rumahtangga umeno...biorlah die nak pasang benderea
najib ke, rosmah ke.....dah rumah die
cuba mak ko sidai kain..tetiba hajah norriah p buang...marah x mak ko??
aku x paham la....nak membangkang...tapi x pandai
cuba buat research..cari kepincangan, buat dokumentasi...
and persembahkan dengan berhemah.....
baru la org respek...baru la org nampak ketrampilan kita sebagai pemimpin

asyik berdemo je time study..
bila jadi cikgu..mula la pe'el memacam...sesilap ilmu pun x kuat nak
mengajar anak2 yg sekarang makin hebat
"geram la akak...mcm mana jadi cikgu BI kalau subject-verb agreement pun x tahu"
luahan hati kenkawan semasa meeting grade review
bila tgk dalam bilik..mostly cikgu2 yg veteran..lagi beberapa tahun nak pencen
"cikgu muda2 nie, dah x tahu, malas nak bertanya...apa la yg d belajar masa d universiti"
aku diamkan bila kak yus and kak rozi membebel....
satu lagi..bila bagi kerje mudah je diorang jawab..
"ala kak, saya x tahu buat la....ala kak, x mau la pegi.....ala kak, saya x reti"
rimas aku....
last2..geng senior, yg tua2 nie lah yang membuat

x semua cikgu2 muda mcm tu
tapi ramai...yg rasa jadi cikgu adalah kerje yang mudah dan cuti banyak
die x nampak kerje cikgu nie..kalau x reti nak handle
mau 24/7 x abis


*aku naik pitam tgk senarai tugas guru 2012.......banyaknya jawatan aku*





No comments:

Post a Comment