Tuesday, March 8, 2011

cukupkah dengan penampar??

"cikgu mai kejap"
gamit PK HEM pada aku.....

lenggang santai aku ke kantin terbantut...
sabar la kejap perut...ada urusan penting nie....
pantas ke bilik PK HEM...
d hadapan bilik, 2 pelajar lelaki terkulat2 memandang lantai dan syiling..
dari bentuk tubuh...aku agak baru d tingkatan 1

"meh tgk sat...buku nie pinjam ka atau curi dari PSS?"
pantas tangan cikgu Baharin mengeluarkan 2 buku tebal dari beg hijau...
aku jenguk ke dalam beg....

"ya Allah......x kan kot cikgu?"....terpinga aku sambil bertanya..
selain dari buku tebal PSS, ada beberapa kotak rokok dan pemetik api d dalam..
kalau tgk, beg sekolah hijau telah berubah seperti beg penjual rokok ...

jawapan yg tidak berjawab...aku paham..
cikgu Baharin sudah mencecah tahap kronik kesabaran....
takut....cepat aku memeriksa buku2 PSS

"buku curi nie...kad pinjaman masih ada d poket nya"
terang aku sambil menunjuk bukti....
keterangan aku umpama mancis api yg menyalakan bara panas

dalam sekelip mata...
PK keluar dan terus menampar kedua2 pelajar tersebut....
"dah la jual rokok, buku PSS pun hang curi?"
jerkah PK pada dua budak kecil tu...

pantang kalah, laju je mulut menjawab..membela memberitahu..
buku d pinjam dari kawan....die tetap x bersalah.....
aku patah hujah "taiko" hingusan ini.......
diam......

waris terus d panggil....
rupanya mereka datang dari keluarga bermasalah, keluarga berpecah belah...
so, salah siapa???

kadang sekolah bertukar menjadi seperti correctional facility plak..
kena mengubah sikap buruk yg ibu bapa sendiri x tahu n reti nak ubah
bila panggil waris berbincang....melenting kata cikgu yg salah...
cikgu yg x bertanggung jawab....
"cikgu makan gaji buta, x tegur dan tgk2 kan budak nie"
lancang mulut seorang waris ini minggu lepas
bila anak perempuan die d tangkap dating semasa latihan rumah sukan....

salah cikgu juga ke????
Harian Metro harini, ada menceritakan pelajar bom sekolah....
salah cikgu juga kah????




6 comments:

  1. best part
    "cikgu mkan gaji buta,x tegur dan tngk2 kan budak nie"

    jadi mak bapak meletakan harapan kata hnya dengan cikgu anak mereka dapat berubah??

    hahaha...lawak tol mak bapak tu...

    dah taw x reti jaga anak janga la dok salahkan cikgu dan jngan beranak pinak.....(soory mencelah...sedar komen macam nie x sesuai untuk umur mcam saya)

    ReplyDelete
  2. dak nie...

    biasa la..bila anak prob..sume salah cikgu....
    tapi trend sekarang pelajar perempuan banyak masalah dari pelajar lelaki

    ReplyDelete
  3. Zufa...kan Kak Fad dah kata...siapa yg tak mengalaminya tak mungkin tahu kedudukannya.....Hanya guru yg berpengalaman dapat mengalami beribu-ribu keadaan,suasana,perangai,tindak balas,cemuhan,rintangan etc...etc...etc....

    Walau apa pun waris harus selidik dengan teliti apakah benar anak kita itu baik pijak semut tak mati macam kelakua mereka di rumah...atau sebaliknya...

    Dan waris juga mestilah matang dalam mengambil tindakan,datang ke sekolah,tanya kabar...dan berilah restu dan amanah agar guru dapat mengajar anak2 mereka dgn ikhlas...tanpa berasa kecil hati,geram,etc...etc...etc.....

    Haya Jauhari mengenal manikam.......

    ReplyDelete
  4. tapi,
    hairan sangat sekarang..banyak kes melibatkan pelajar perempuan......
    pelajar lelaki pulak baik...

    ReplyDelete
  5. beshnyer bila kmi baca entry nie.. bukan kerna kmi sokong.. tp kmi rindu keja2 di sekolah sebagai cikgu~ huuu~

    ReplyDelete
  6. huhuhu..
    benda2 nie yg mewarnai kehidupan seorang guru...
    thus tidak membosankan hari2 yg berlalu

    ReplyDelete