Saturday, September 17, 2011

Here In My Home

after how many years...
pagi nie aku sanggup set alarm bangun awal
semata2 nak tgk merdeka parade..
dah lama x excited nak tgk merdeka parade

masih ingat lagi zaman kecil
merdeka parade adalah yg paling d nanti
seronok tgk persembahan padang berwarna warni
tgk parade yg segak..tambah kalau ada tentera kawad cantik
setiap kali balik kampung rumah nenek...(kampung PJ..kelakor kan?)
kalau lalu depan bangunan sultan abd samad....
mesti ingat merdeka parade

so itulah maksud merdeka bagi aku masa kecik
cuti sekolah, dan satu2 nya hari cuti yg Pakya bagi tgk tv waktu pagi
kalau hari cuti minggu, Pakya hanya bagi tgk tv lepas jam 12....
sekarang, maksud merdeka masih sama juga..
cuti rehat dari sekolah, hehehhe

merdeka parade kali ini berbeza..
mungkin merdeka parade terakhir sebelum pilihanraya umum ke 13
frankly, aku x minat sangat dengan najib..
my favourite semestinya tun mahathir..
seeing him on the grand stage together with the ministers and king..
i kept thinking...
kita sebagai rakyat biasa kadang kala terkasima tgk kehebatan merdeka parade
apa agaknya perasaan tun melihat hasil air tangan die melintas d depan die???
melihat apa yg d usahakan berjalan megah d depan die???

tidak d nafikan aku membesar dalam era mahathir..
aku belajar dan sekolah d bawah kurikulum mahathir
aku juga mampu ke uk dgn biasiswa penuh mungkin kerana usaha mahathir...
aku memang membesar d bawah mahathir..itu aku x lupa

sepanjang musim merdeka
org selalu memperkata maksud dan nikmat merdeka.....
apa maksud merdeka bagi aku?????


"aku bebas keluar siang hingga malam tanpa rasa takut, kerana aku pernah hidup d negara org yg akan hilang pertimbangan bila arak memasuki tubuh badan, aku boleh ke kedai mamak 24jam bila lapar, sedangkan kedai d uk tutup jam 4 semasa winter,aku pernah rasa bangga dan merdeka bila anak mat saleh terkejut malaysia ada mengeluarkan kereta, dan aku berbangga kerana ada mat saleh tua terkejut, aku yg bertudung boleh berpimpin tangan bergelak ketawa dengan rakan dari sabah yg memakai lambang salib sebagai rantainya...hingga die bertanya "you have 2 malaysia?? one for muslim and one for christian??"... keras perut aku gelak dgn janet hahahahah




seperti ku faiz, aku juga sukakan lagu nie
suka simplicity die....


1 comment:

  1. yap...suka sngat lagu tu..
    menunjukkan unity kita semua...
    walupon berbeza ideologi
    but we in one home..
    banggalah denga MALAYSIA kita!!!!

    ReplyDelete