Thursday, August 25, 2011

ramadan tahun ini...



dah lama x menulis,
sibuk, tiada masa, frust,
semua bercampur-campur...sesungguhnya ramadan tahun ini sangat mencabar
pelbagai kisah berlaku sepanjang ramadan ini
dari semua kisah suka duka
satu pengajaran yg aku dapat
siapa kawan kita sebenarnya... apa maksud persahabatan sebenarnya

"kawan2, aku nak buat umrah nie"
"kalau ada sesiapa nak minta kirimkan doa,, sms aku ya"
itu pesan Ina d FB, ina menetap d Riyadh mengikut suaminya
walau sudah hampir sebelas tahun kami semua berpisah
selepas menamatkan TESL.. ikatan persahabatan tetap kekal dan ikhlas...
"aku tolong kenkawan ikhlas, ini je yg mampu aku buat"...
pendek je ayat Ina


"kalau boleh saya x mahu awak rapat sangat dengan..."
belum habis ayat itu.. cepat aku memangkah
" kenapa saya perlu menjauhkan diri dari diorang? mereka kawan baik saya?"
perlu ke aku akur perintah dan permintaan x masuk akal itu?
permintaan seumpama meminta memutuskan pertalian persahabatan dengan rakan baik
semata-mata untuk menjaga hati org lain
syukur...
rupanya, permintaan ini menguatkan lagi perhubungan kami
benarlah... org yg teraniaya dengan fitnah mulut manusia
semakin kuat dan bersemangat untuk menjaga persahabatan ini

"jupa, meh berbuka dekat umah aku, aku balik nie"
fizah menelefon lewat petang. fizah yg bertugas d tanah arab
melangsungkan perkahwinan dengan Jasmeen, lelaki syria yg sangat alim
setahun sekali memang wajib aku berbuka dengan fizah; rakan baik semasa TESL
kelakar melihat fizah yg x fasih berbahasa arab
berkomunikasi dgn hubby yg x fasih berbahasa inggeris

"cikpa.. jom keluar"
bermula dengan sms.. akhirnya reunion kecil antara 3 org sahabat rapat berlaku
hampir 7 tahun kami bertiga x berjumpa
aku n debab masih d sini... Apit tetiba hilang...
Maulidur Rasul adalah hari d mana aku menemui die kembali melalui blog ini
die d US... melengkapkan master
i was so happy ... bila 3 of us... were very at ease with each other
the conversation happened naturally....
macam x percaya dah 7 tahun x jumpa.....

cabaran terhebat, bila cik city terjun gaung
bermula dgn exora kak sharina melanggar tembok, kemudian kak fazliah
akhirnya cik city; nasib ketika itu debab yg memandu...
takut juga dengan kejadian itu, nasib die mampu mengawal kereta
sebelum kejadian menjadi lebih teruk....
dalam keketaran.. terlintas..andai aku yg memandu...
mungkin ini ramadan terakhir aku
"ya Allah, org die x jadi apa???" terkejut sarjan bertugas bila
melihat aku dgn debab sihat sejahtera...
hanya sedikit melecur, calar balar dan sakit tengkuk

"mai amik kereta, kami ada 3.. x pakai semua"
pendek sms Malek, suami kak Ita..
ya Allah, terkejut aku... x sangka.. sampai mcm tu Kak Ita dgn suaminya
baik sangat... tambah zaman sekarang yg org lebih mementing diri
lembut aku menolak.. yelah, takut nak guna
memikirkan yg buruk2 ja.. memang la patah kaki
susah ke sekolah, susah shopping raya.. mengharap debab je
tapi
aku tersalah langkah.. menumpang kak Ita balik sekolah
aku kena kidnap.... terus d bawa ke rumah mereka
hanya Allah je dapat membalas jasa dan budi mereka

hari nie hari terakhir persekolahan
dalam semua sibuk dengan SAPS ( akibat NKRA)...
hari ini tetap meriah dengan salam bersalaman bermaafan
riuh rendah jual beli kuih dan serunding....
biarlah apa org kata, biarlah apa fitnah org, biarlah ada mata yg menjeling
persahabatan kami tetap kuat...
kerana selain keluarga...rakan juga yg sangat memahami kita


terbaik!!!!!

2 comments:

  1. Ya Allah.. sedih la post nie.. betul ape teacher ckp.. lg ramai org cuba ptuskan prshabatan seseorg.. lebih kukuh ikatan 2.. bngga dt knal teacher.. slalu kuat n bg asyraf inspirasi.. kami tgh ada mslah ngan kwn2.. trus lega bca post teacher ni.. sgt brmkna.. kami doakan teacher terus happy.. kwn2 yg sgt kukuh.. jaga la ukhuwah jgn smapi roboh.. ~bangga~
    dan satu lagi... teacher excident kew???

    ReplyDelete
  2. ha,

    patut la selalu tgk d FB, masalah je...
    jgn d ikut sangat hati dan perasaan.. teruk tau kami, cikgu sharina and teacher fad kena..(paham kan dgn siapa)... tekanan yg kami semua terima kuat sangat. Bayangkan.. ada org boleh suruh kami abaikan kenkawan, pisah dari kenkawan sebab nak jaga hati seseorang?? x masuk akal la...

    kawan yg baik susah d cari... ingat tu
    i am lucky to have a lot of good friends among teachers and of coz students; geng prau2, prau1 dan semestinya pss and u...

    hehe accident la.. dekat batu5, area rumah siam tu.... sekarang drive kete cikgu ita

    ReplyDelete