Thursday, June 10, 2010

aku dan PTK

hari nie exam PTK....
Penilaian Tahap Kecekapan....
exam nie dibahagikan menurut gred seseorang civil servant...
ade dua paper yang perlu d ambil iaitu kertas UMUM dan PROFESSIONAL
kertas UMUM merangkumi soalan2 tentang dasar2 kerajaan dan the ever famous Perintah Am Kerajaan....Perintah Am Kerajaan ini merupakan guideline kepada civil servants...
contohnye..bila boleh cuti, berape dan apa claim yg layak dtuntut, perkhidmatan hospital yg layak dapat.....

"apakah tindakan yg perlu dlakukan oleh Pengetua, jika seorang guru tidak hadir ke sekolah berturut2 selama 7 hari tanpa sebab?"

PROFESSIONAL pula..menjurus pada bidang kerje ...
kalau guru..pendidikan...guru PJK tertumpu pada kertas Pendidikan Sukan, guru GPM pada pengurusan PSS...dan pelbagai.....

"seorang guru membahagikan pelajarnye kepada beberapa kumpulan. Kumpulan pertama perlu melukis gambarajah, kumpulan kedua perlu melakarkan graf, kumpulan ke3 perlu mencipta lirik dan kumpulan k4 perlu melakonkan situasi. apakah bentuk pengajaran yg dlakukan oleh guru tersebut?"

inilah bentuk2 soalan PTK untuk cikgu...
aku mula amik PTK pada tahun 2003..masa tu aku tgh menghabiskan Master aku d usm..
so, banyak soalan yang mampu aku jawab..seba setiap hari aku bermain dgn dasar2 kerajaan dan teori2 pendidikan...

yesss....aku lulus kedua2 paper..melayakan aku melonjak ke tangga gaji P2
aku yakin, aku lulus sebab aku mampu jawab, bukan sebab satu teori konspirasi..heheheh
PTK nie selalu d kaitkan dgn teori2 konspirasi...

ade yg kata, siapa yg lulus tu nasib je.....
ade yg kata, siapa yg lulus tu adalah org yg dah nak naik gred baru, so xkan dapat kenaikan..
so ade yg kata, x payah baca and study for PTK....
so aku diam je...sebab kefahaman aku terhadap PTK lain..

bila naik ke P2, aku ambil lagi PTK...
aku study gegila....satu buku PTK Professional aku study...
bila aku amik exam.....aku lulus dgn jayanye paper Professional tetapi dapat tahap 3 untuk UMUM...dari situ aku lagi yakin....perlu study untuk lulus PTK....

tahun 2009....aku ambil sekali lagi paper UMUM..
sebelum2 nie aku dapat tahap 3 juga..sebab sibuk dgn SPM dan PMR
tapi tahun lepas..aku study bebetul....semua dasar kerajaan aku tahu...Perintah Am Kerajaan , aku buat nota2 kecik....dan yg paling best, tahun 2009 dbenarkan bawa buku...

tapi sedih, bila sampai dewan exam...aku nampak perbezaan.
aku je cikgu melayu yg bawa buku...
aku bawa 3 buah buku, segan dan malu aku...tgk diorang rilek bawa pensil 2B je...
aku sorok buku..takut d kata pulun...
tetiba datang cikgu cina, kenalan aku sebab sama2 muet dgn die...
aku bawa 3 buah buku, die bawa 1 beg penuh buku..
sini aku nampak perbezaan....
setiap peluang yg dberi..org cina akan usaha menggunakan sebaik mungkin...
datang dari penang, kadang aku x salahkan diorang bila diorang berjaya..
diorang berusaha, dgn sistem kuota yg dijalankan untuk menjaga kepentingan melayu..
kenapa mereka masih tetap berjaya????? pikir la...

bersukaria aku dgn geng-bawa-buku yang lain...
yelah, rujukan depan mata..ala2 open book test je....
hasilnye...aku lulus cemerlang!! hahahahahaha

mungkin aku xdapat merasa kenaikan ke P3..sebab aku dah opt for Form 6
tapi setidak2nye aku puas....puas sebab aku mampu lulus PTK 2 kali...
self esteeeeeemmm rocketed high bila result sampai sekolah...
semua org x percaya aku mampu lulus lagi...
yelah..aku, cikgu paling selebet sekali d smktb....
sampai ade org x percaya aku pernah duk london 2 tahun dan ade master....
aku x perlu kasut tumit tinggi melangit, baju kebaya ketat, make up standard MAS' girls to define myself.....
i am me


good luck guys for PTK....usaha tangga kejayaan....hahahahahaha tahun nie dah x boleh bawa buku dalam dewan exam...

No comments:

Post a Comment